Εθισμός πληροφορικής

Ο εθισμός στο διαδίκτυο είναι μια νέα μορφή εξάρτησης που ακόμα βρίσκεται κάτω από ποίκιλες επιστημονικές έρευνες.

Ο ορισμός για την μορφή εθισμού όπως αυτή δίνεται από το site βικιπαίδεια ως εξής <<η ενασχόληση με το ιντερνετ  για άντληση αισθήματος ικανοποίησης που συνοδεύεται με την αύξηση του χρόνου που καταναλώνεται για την άντληση αυτού του αισθήματος.>> Η κυριότερη αιτία του εθισμού αυτού είναι ότι ίντερνετ  και συγκεκριμένα οι δίαφοροι τρόποι διαδικτυακής επικοινωνίας έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες ενός ατόμου.

Τα άτομα αυτά έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν μια ιδανική κατάσταση, να ενσαρκώσουν διαφορετικούς ρόλους, να υιοθετήσουν διαφορετικές ταυτότητες και όλα αυτά εξαιτίας της ανωνυμίας , χαρακτηριστικό του Διαδικτύου. Συνήθως τα αγόρια και κυρίως αυτά που μεγαλώνουν κάτω από δύσκολες συνθήκες έχουν εθισμό στο Διαδίκτυο.  Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται  πιο συχνά κατά τη μέση (15-17) ετών και κατά την ώριμη εφηβεία(<17 ετών). Μπορεί όμως να το συναντήσουμε και σε ηλικία μικρότερη της πρώιμης εφηβείας(10-14 ετών). Ο εθισμός μπορεί να είναι αποτέλεσμα << άλλων ψυχικών διαταραχών>>, όπως κατάθλιψη, άγχος, διαταραχές προσωπικότητας, υπερκινητικότητα και κοινωνική φοβία.

Τα συμπτώματα του εθισμού είναι ποικίλα:

  • Ψυχοκινητική διέγερση, άγχος, έμμονη σκέψη για το Διαδίκτυο
  • Κατανάλωση υπερβολικού χρόνου ή και χρήματος
  • Μείωση της κινητικότητας του ατόμου σε κοινωνικό, οικογενειακό, αλλά και προσωπικό επίπεδο
  • Μειωμένη επίδοση στο σχολείο ή και εγκατάλειψη του σχολείου
  • Σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχει η πιθανότητα μείωσης ωρών ύπνου
  • Παραμέληση της προσωπικής υγιεινής και άλλων καθημερινών αναγκών όπως το φαγητό
  • Απομόνωση από οικογένεια και φίλους
  • Επιθετική συμπεριφορά

Ο ρόλος των γονέων είναι σημαντικός τόσο για την πρόληψη όσο και για την αντιμετώπιση του εθισμού των παιδιών τους. Το σημαντικότερο πράγμα που μπορούν να κάνουν, είναι να μάθουν οι ίδιοι τη χρήση, τις δυνατότητες, αλλά και τους κινδύνους του Διαδικτύου, ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν και να προφυλάξουν τα παιδιά τους. Επίσης, είναι σημαντικό οι γονείς να θέσουν κάποια όρια, όσον αφορά το χρόνο που καταναλώνει το παιδί τους στον υπολογιστή, αλλά και τον τρόπο χρήσης του. Ακόμα, καλό θα ήταν ο υπολογιστής να βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο στο σπίτι, ώστε οι γονείς να ελέγχουν διακριτικά τη δραστηριότητα του παιδιού στο Ίντερνετ.

Ο εθισμός πλέον θεωρείται ως ξεχωριστή ψυχοσωματική διαταραχή, γι’αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί με ειδική θεραπεία. Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά κέντρα που βοηθούν τους εφήβους να ξεπεράσουν τέτοια προβλήματα. Η ομάδα που επιβλέπει τα παιδιά αποτελείται από παιδίατρους, παιδοψυχίατρους, παιδοψυχολόγους και οικογενειακούς συμβούλους. Κατά τη διάρκεια της θεραπείας η χρήση του υπολογιστή δε διακόπτεται, αλλά υο παιδί μαθαίνει να το χρησιμοποιεί με μέτρο, θέτοντας όρια και αρχίζει ξανά την ενασχόληση με άλλες δραστηριότητες. Σύμφωνα με μελέτες το 1/3 των παιδιών ανταποκρίνεται θετικά, ειδικά όταν η κατάσταση του βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο.

 

Αθηνά  Χρήστου